Branża IT tylko dla wybranych?
Często można spotkać się ze stwierdzeniem, iż tylko osoby o niezwykłych zdolnościach w kierunkach ścisłych mają szansę zaistnieć w firmach informatycznych. Twierdzenie to jednak nie zawsze odpowiada temu, co można zaobserwować w rzeczywistości.
Istotą wielu projektów informatycznych jest promowanie konkretnego produktu, firmy bądź usługi. W tym aspekcie kluczowy jest marketing i znajomość rynku.
Tworząc bowiem stronę internetową, sklep online bądź kampanię reklamową, najważniejszym aspektem jest dotarcie do potencjalnego klienta. Zaawansowane mechanizmy obsługi, użyte technologie, a także mnogość funkcji nie zawsze zachęcają internautów do skorzystania z danego portalu.
Dlatego coraz więcej firm z branży IT, zatrudnia specjalistów od marketingu w sieci, którzy znają wymagania typowego użytkownika Internetu i koncentrują się na aspektach dla niego ważnych, czyli prostocie obsługi i wygodnym interfejsie. Zupełnie inną kategorię specjalistów w branży IT stanowią konsultanci, których celem jest zrozumienie potrzeb klienta i komunikacja pomiędzy nim, a zespołem programistów.
Często bowiem dochodzi do sytuacji, w której firmy nie zatrudniające konsultantów tworzą oprogramowanie niespełniające wymagań stawianych przez zamawiającego. Umiejętność komunikacji w pracy konsultanta jest kluczowa.
W branży IT istotny jest także pomysł na projekt – czasami prosty pod kątem technicznym program zdobywa większą popularność od tego niezwykle zaawansowanego. Z tego właśnie powodu w firmach informatycznych pracują również osoby specjalizujące się w innych dziedzinach.